Laden...

Het inhuren en evalueren van een SMM-manager

http://youtu.be/iHYrOBkcd-c

Bijna elk bedrijf maakt tegenwoordig gebruik van sociale media. In feite kan uw Facebook-, Instagram-, Twitter- of LinkedIn-account de eerste interactie zijn van potentiële klanten met uw product of dienst.

Als gevolg hiervan zijn bedrijven op zoek naar gekwalificeerde SMM-professionals om hen te helpen leads te leiden: groeien en hun online aanwezigheid verbeteren.

Socialemediamanagers moeten beschikken over een verscheidenheid aan vaardigheden, waaronder managementervaring, kennis van inhoud en ontwerp, strategische en analytische denkvaardigheden en marketingkennis. Ze vormen de ruggengraat van elk creatief team en zijn waarschijnlijk de eerste werknemer die u aanneemt voordat u de afdeling uitbreidt naarmate uw behoeften toenemen. De selectie van digitaal personeel in de richting van sociale netwerken is altijd moeilijk, maar erg interessant vanwege de specifieke kenmerken van de mensen zelf. Praten met creatieve en creatieve kandidaten is een waar genoegen.

Definieer de rol (len) duidelijk

Voordat u een smm-manager inhuurt en evalueert, moet u de functiebeschrijving schetsen die bij die rol hoort.

Definieer en implementeer een algemene strategie voor sociale media

Verhoog inkomend verkeer en introduceer nieuwe producten

Leid teams die inhoud creëren en gemeenschappen leiden

Prestatierapport voor sociale media met analysetools

Samenwerken met interne marketingbedrijven en de media om ervoor te zorgen dat sociale media een verlengstuk zijn van de algemene marketingstrategie van het bedrijf.

Zou u daarnaast willen dat uw nieuwe social media manager helpt bij de lancering van een nieuw product, werkt aan het opbouwen van het publiek van het bedrijf en helpt bij digitale rekrutering?

Zoek naar vaardigheden en ervaring

Houd er rekening mee dat sociale media nog een relatief nieuw gebied is. Hoewel er bepaalde vaardigheden zijn om naar te zoeken in een cv, zou relevante ervaring een lange weg moeten gaan in de eindbeoordeling. De kandidaat moet minimaal drie jaar ervaring hebben in internetmarketing en sociale media, evenals een opleiding in marketing, communicatie, het bedrijfsleven of een aanverwant vakgebied.

Bedrijven gebruiken gegevens steeds vaker om zakelijke beslissingen en marketingstrategieën te onderbouwen, dus een kandidaat met een bewezen vermogen om gegevens te interpreteren en strategieën dienovereenkomstig aan te passen, zal u een concurrentievoordeel geven.

Natuurlijk moet je ervaring zoeken met de sociale media die je wilt, maar ook kandidaten zoeken die standaardtools als Google Analytics, Klear, Buffer en Hootsuite kunnen gebruiken. Een groot pluspunt: ervaring met zoekmachineoptimalisatie (SEO) en bekendheid met Adobe Creative Suite.

Graaf dieper dan technische vaardigheidsbeoordelingen. Van SMM-professionals wordt verwacht dat ze communiceren met verschillende teams in de organisatie, inclusief marketeers en leidinggevenden, dus vlekkeloze communicatieve vaardigheden zijn absoluut essentieel. Van de meer dan 400 ondervraagde reclame- en marketingmanagers zei 23 procent dat softwarevaardigheden belangrijker waren dan professionele competenties. Achtenvijftig procent zei dat ze beide even zwaar wegen.

“Social media managers gaan net zo actief in gesprek met het publiek als al uw medewerkers in een conferentie die voor bijna iedereen zichtbaar is”, zegt Kirt Zimmer, senior social media manager voor Robert Half (moederbedrijf van The Creative Group). “Het is belangrijk dat ze de volwassenheid, het geduld, het begrip van de stem van het merk en de toewijding hebben om problemen van klanten op te lossen.”

Vragen voor de smm-manager bij het interview

Zodra u een lijst met kandidaten met specifieke verantwoordelijkheden heeft, is het tijd om door te gaan naar de volgende stap. Met persoonlijke interviews leert u meer over de sollicitanten en kunt u beoordelen hoe ze passen bij uw behoeften en bedrijfscultuur.

Vraag kandidaten naar hun eerdere ervaringen met sociale media en hoe ze de neiging hebben om een ​​strategie te structureren en te implementeren, en meet vervolgens de resultaten. Vraag naar specifieke voorbeelden van eerdere campagnes die succesvol en niet succesvol zijn geweest. Vraag wat ze van de ervaring hebben geleerd.

Gebruik verschillende soorten interviewvragen om verschillende informatie te krijgen. Hypothetische vragen (of case-interviews) kunnen u bijvoorbeeld helpen voorspellen hoe een kandidaat in bepaalde situaties zal reageren, en niet-standaardvragen kunnen u helpen zijn persoonlijkheid te achterhalen.

Stel meer specifieke vragen over professionele zaken. Alex Kreutler, directeur van TCG in Dublin, Ohio, stelt voor om kandidaten de volgende vragen te stellen bij het evalueren van SMM-managers:

  • Welke strategieën heeft u in het verleden gebruikt om leads te genereren?
  • Vertel me over uw kennis van SEO en de relatie met sociale media.
  • Welke social media-tools gebruik je of heb je in het verleden gebruikt?
  • Wat is jouw favoriet en waarom?
  • Wat zijn volgens jou de meest effectieve statistieken om de ROI van je sociale media bij te houden?
  • Hoe ga je om met negatieve opmerkingen over merkreputatie?

Zimmer merkt op dat hij het leuk vindt om kandidaten te vragen welke merken op sociale media de kandidaat bewondert en waarom. “Het antwoord kan inzicht geven in wat zij belangrijk vinden in socialemediamarketing en hoe ze zich in die functie zouden kunnen gedragen als ze worden aangenomen”, zegt hij.

Zimmer voegt toe: “Social media evolueren in een ongelooflijk tempo, dus het vereist professionals die niet alleen tolerant zijn voor verandering, maar ook enthousiast zijn over de kansen die ze bieden. Om te bepalen in welk kamp ze zitten, vraag je ze een moment te delen waarop ze zich moesten aanpassen aan veranderingen op sociale media, en dat hebben ze met succes gedaan. ‘

Vraag ten slotte naar uw favoriete werkomgeving en werkomstandigheden. Dit kan u helpen bepalen hoe goed ze passen in uw huidige staat en hoe goed ze passen in uw bedrijfscultuur. Deze vragen kunnen van onschatbare waarde zijn om aanwervingsfouten te voorkomen.

Graaf nog een beetje

Onderzoek hun persoonlijke socialemediaprofielen voordat u kandidaten uitnodigt voor een persoonlijke ontmoeting. Als ze het merk van uw bedrijf willen leiden, moeten ze immers op eigen kracht actief zijn via verschillende kanalen. Zoek naar kandidaten die gebruikmaken van een breed scala aan netwerken, wier profielen indrukwekkend, relevant en goed ondersteund zijn.

Bied de juiste vergoeding

Het werkloosheidspercentage voor managers van sociale media is momenteel laag, dus u kunt het beste beginnen met een concurrerend tarief voor uw regio. Ze hebben zeer gewilde vaardigheden en als u de juiste persoon vindt, moet u snel handelen en een concurrerend bod doen. Als je langzamer gaat lopen, loop je het risico de kandidaat te verliezen en kostbare tijd en middelen te verspillen aan een langdurig sollicitatieproces of, erger nog, een mislukte zoekopdracht.

Als u geen flexibel salarisbudget heeft, moet u wellicht overwegen om meer niet-geldelijke voordelen aan te bieden om gekwalificeerde kandidaten aan te trekken. Soms kunnen unieke extraatjes en incentives iets lagere lonen compenseren. Als uw bedrijf flexibele werktijden, extra vakanties of aantrekkelijke ondersteunende diensten aanbiedt, zoals gratis toegang tot de sportschool, maak daar dan reclame voor. Veel kandidaten kijken bij het nemen van beslissingen verder dan inkomen, zeker als ze meerdere aanbiedingen ontvangen.

Het inhuren en evalueren van een SMM-manager

global recruitment

https://www.globalrecruitment.info/

Gerelateerde onderwerpen die u wellicht interesseren

Wat is spoor 2 re-integratie? Is er sprake van aanhoudend ziekteverzuim? Zijn er geen mogelijkheden meer uit het eerste re-integratie spoor? Of heeft het eerste

Een retraite in combinatie met outplacement kan een krachtige manier zijn om werknemers te ondersteunen tijdens een overgangsfase in hun carrière. Een retraite biedt de

Ben jij een middelbare scholier die binnenkort voor een belangrijke studiekeuze staat? Werk je al in de zorg- en welzijnssector en wil je jezelf verder

Heerlen is niet alleen een prachtige stad, maar heeft ook een bloeiende technologiegemeenschap. Innovatieve technologieën worden overal in de stad ontwikkeld en geïmplementeerd. Of u

Tegenwoordig zijn mensen bedrevener in het vinden van banen in de techniek, bijvoorbeeld zoekend naar operator vacatures. Nu de technologie zich steeds verder ontwikkelt, is

De schoonheidsspecialist opleiding rotterdam beter bestuderen brengt een aantal voordelen van de opleiding aan het licht. Een groot voordeel is het dat je in staat

De rijksoverheid opleidingen zijn er voor hun personeel. Mensen die werkzaam zijn bij de rijksoverheid kunnen hun skills vergroten hiermee. De rijksoverheid dringt hier dan

Een overzicht krijgen van de vacatures in Amsterdam kan lastig zijn wanneer je moet afgaan op de briefjes die hier en daar voor de ruit

Credit manager iCredit EXPERTS IN WORKING CAPITAL Bedrijven, overheden en financiële instellingen hebben in deze constant veranderende digitale wereld, heel wat uitdagingen: van het aantrekken

Introductie VeroTech is een jong, dynamisch en snelgroeiend bedrijf dat gespecialiseerd is in advies- en engineeringdiensten voor R & D-projecten. Klanten zijn multinationale ondernemingen en

jobs administratief bediende Introductie Momenteel zijn wij op zoek naar administratief boekhoudkundig personeel voor het midden- en kleinbedrijf van Hulshout. Jouw verantwoordelijkheid Uw functieverantwoordelijkheden omvatten

Elektromonteur zonnepanelen Omschrijving In de functie van zonnepanelen technicus ben je aansprakelijk voor het installeren van zonnepanelen en aansluiten op de meterkast. het rondreizen van

ZELFSTANDIG WERKEND KOK – Bertmans Centrum Bertmans Centrum Zuid-Holland 3012GP ROTTERDAM Bertmans functieprofiel Bertmans functieprofiel Zelfstandig werkend kok bertmans heeft een capitulatie voor de gezonde

.NET developers Den Haag zijn erg in trek en bedrijven hebben veel over voor getalenteerde kandidaten. Auto van de zaak met een behoorlijk startsalaris is

Je kunt in Overijssel aan de slag in verschillende sectoren in de IT. Zo staan er vacatures open voor Java developer Overijssel op het moment